
Sudjelovanje naše škole u Erasmus + projektu „U šumi kao u učionici“ potaknulo je uključene učiteljice na provođenje aktivnosti šumske pedagogije kroz nastavu i ostale oblike rada s učenicima.
Sve provedene aktivnosti inspirirane su projektom u kojem su učiteljice bile educirane i aktivno uključene.

Učiteljica 4. razreda PŠ Roč Elena Rabak Štroligo provodila je kontinuirano radionice kroz svoju izvannnastavnu aktivnost Prirodoljupci tijekom cijele školske godine.
Roč je opasan zelenilom, livadama i šumarcima te je zadatak bio pronaći odgovarajuću lokaciju, odnosno adekvatan šumski prostor u blizini škole. U dogovoru s roditeljem učenice, koji je vlasnik terena, omogućeno im je korištenje šumice u blizini Roča, udaljene od škole 10 minuta hoda. Radionice su se održavale svakog drugog tjedna po dva školska sata, za što je prethodno bilo potrebno napraviti plana rada i osmisliti korelacije među predmetima.
Među prvim aktivnostima bila je radionica “Moje stablo (stablo – novi prijatelj)”. Svaki je učenik od njih jedanaestero odabrao svoje stablo i nadjenuo mu ime ( Bepo, Milica, Bipi…). Kroz tu su se aktivnost povezali sa šumom na poseban način.
Kroz aktivnost “Putujući štap” učenici su naučili što je personifikacija. Ta aktivnost provedena je kao korelacija sa satom Hrvatskog jezika, a učenici su pritom uvježbavali i usmeno izražavanje i stvaranje priče.
U jesen su ugostili gljivaricu Mirnu Katičić te su u svojoj šumi promatrali razne vrste gljiva koje rastu na tlu i na deblima stabala. Upoznali su se s raznim vrstama ljekovitih, ali i otrovnih gljiva, koje je gljivarica donijela sa sobom.
U korelaciji s Likovnom kulturom provedena je aktivnost “Stvaranje boja”, u kojoj su učenici slikali bojama koje su sami „proizveli“ u prirodi.
Kroz radionicu “Zima u šumi” učenici su promatrali promjene u prirodi te prikupljali materijale od kojih su kasnije stvarali maštovite likovne radove.
“Šuma nakon kiše” bila je radionica u kojoj se provodila aktivnost mindfulnes u šumi, a kroz koju su učenici naučili kako se opustiti, usmjeriti pažnju na um, tijelo te na okolinu.
Planirano je još proljetnih aktivnosti koje učenici željno iščekuju…
Reakcije učenika na ovakav način rada su vrlo pozitivne: učenici su izuzetno motivirani za sve aktivnosti , opušteni su i poslušni, vrlo kreativni u izražavanju, suradljivi i pokazuju veliki stupanj odgovornosti.



Učenici 1.razreda PŠ Roč s učiteljicom Teom Marmilić u nekoliko su navrata tijekom školske godine posjetili šumu i okolicu Roča u potrazi za bogatom odgovarajućom lokacijom na koju će od iduće školske godine redovito odlaziti. Uz pomoć roditelja jednog učenika, koji je vlasnik tih terena, posjetili su šumu i livadu u okolici Roča.
Ujesen su posjetili šumicu podno Roča. U njoj su istraživali prostor, tražili boje jeseni, izrađivali kućice za životinje od pronađenih materijala te tražili razne teksture kore stabala koje su otiskivanjem bojama prenijeli na papir. Od dobivenih radova napravili su izložbu u prirodi.
Druga lokacija koju su istražili je vazdazelena šumica na brdu pored Roča. Promatrali su listopadno i vazdazeleno drveće i uočavali razlike na njima u jesen. Toj lokaciji vratit će se tek ujesen iduće školske godine jer je prilično udaljena od škole, a zanimljiva je za proučavanje u sva godišnja doba.
Treću lokaciju posjetili su sada u proljeće. To je prostrana livada kojoj će se zasigurno vraćati u narednim godinama. Nakon slobodne igre i upoznavanja s prostorom, zamjećivali su promjene u prirodi u proljeće (korelacija s Prirodom i društvom), ponovili su sva naučena slova abecede te dobili zadatak pronaći nešto iz prirode i pridružiti određenom slovu po raznim obilježjima po odabiru učenika: L – list, T – tvrda- grana, Ž – žuti – maslačak, S – suha – grana….. Učenici su bili vrlo kreativni u traženju obilježja (korelacija s Hrvatskim jezikom). Sljedeći zadatak bio je ponoviti matematičke sadržaje: jednakost i nejednakost i prikazati jednakost ili nejednakost prirodnim materijalima (korelacija s Matematikom).
Boravak u prirodi za učenike je izvor velikog zadovoljstva. Nesvjesno i s lakoćom uče kroz igru te će se svakako ovaj način rada i provođenje radionica šumske pedagogije nastaviti kroz naredne godine. Predviđeno je još nekoliko radionica šumske pedagogije do kraja tekuće školske godine.
Učiteljice i učenici sretni su i zahvalni što su u suradnji s roditeljima svojih učenika, gospodinom Vidovićem i gospodinom Cerovcem, vlasnicima spomenutih parcela, uspjeli pronaći zanimljive i dostupne lokacije na kojima će zasigurno uživati i učiti kroz šumske radionice u nadolazećim godinama.



Učenici 2. razreda Područne škole Vrh zajedno s učiteljicom Sabinom Brojan Marušić tijekom cijele školske godine istraživali šume i livade u okolici svog zavičaja, te provode niz vanučioničnih zanimljivosti.
Mjesto Vrh smješten je na dominantnom položaju u brdima između rijeka Mirne i umjetnog jezera Butonige te je bogat šumama i livadama. U podnožju se nalazi poznata Motovunska šuma koju narednih godina želimo upoznati i boraviti više u njoj.
Ujesen su posjetili maslinik podno Vrha. U njemu su istraživali prostor, tražili boje jeseni, sudjelovali u berbi maslina, zbrajali i oduzimali vreće sa maslinama i susretali se s novim pojmovima kilogram i tona( koleracija matematika). Uz to su i opisivali maslinik (koleracija hrvatski jezik). Od dobivenih plodova napravili su maslinovo ulje . Učenici su bili vrlo motivirani i sigurno će se najesen vratiti.
U proljeće su istraživali u obližnjoj šumi i livadi kako se sve budi. Učili su dijelove biljke , opisivali biljku. Livada u proljeće bila je i za aktivnost mindfulnes, gdje su učenici naučili kako se opustiti, usmjeriti pažnju na um, tijelo te na okolinu.
Uz to istraživali su koje životinje obitavaju na prostoru gdje žive pokušali su ih sami modelirati uz pomoć prirodnih materijala koje su nalazili u šumi i livadi, te istima pokušali napraviti sklonište ( motoričko istraživačko kreativna aktivnost ).
Vrijeme je proljetnih slastica pa su se učenici okušali u branju šparoga. Brali su šparoge u šumi pokraj škole. Usput promatrali ljepotu krajolika i uočavali biljke koje su niknule iz zemlje (korelacija sa Prirodom i društvom). Učili su koje je mjesto pogodno za rast šparoga, kako prepoznati grm šparožine, te na što sve treba pripaziti prilikom branja. Koje sve opasnosti mogu biti. U paru je trebalo nabrati što više šparoga, koje smo kasnije zbrojili i podijelili po učeniku. Tom aktivnošću učenici su spoznali kako su šparoge zdrave ,kako se pripremaju i nakraju napravili zdravi doručak za cijelu školu.
Učenici boravkom u prirodi s lakoćom uče kroz igru, željni su spoznaje nečega novog i motivirani su za rad. Učenici traže što više ovakvih radionica jer mogu biti kreativni, opušteni i zadovoljni. Provođenje radionica šumske pedagogije nastaviti će se narednih godina, a do kraja nastavne godine predviđeno je još nekoliko radionica iz šumske pedagogije koje učenici s nestrpljenjem očekuju.



Posjet livadi i šumi
Učenici Produženog boravka 1.a i 1.b razreda u petak, 11. travnja, krenuli su u šetnju prema obližnjoj šumi u pratnji učiteljice Leane Gržinić.
U ciljanoj šetnji u šumu učenici su imali mogućnosti doživljaja ljepote i raznolikosti šume u proljeće.
Svijest i promjene u šumi u blizini škole, pojačana je aktivnostima i igrama kojima se poticao doživljaj svim osjetima.
U grupnom su radu učenici proučavali i istraživali promjene u prirodi u proljeće. Dok je jedna grupa promjene uočavala i prepoznavala, druga je grupa iste morala nacrtati i izraziti, a treća osjetilima osjetiti, čuti i u paru predstaviti.
Učenici su u šumi bili opušteni i razigrani, ali i veoma motivirani za nove spoznaje, istraživanje i rad općenito.



Pogledajte video za još fotografija… 🙂