Buzećani u Domovinskom ratu

Učenici 8.b razreda su na satovima Povijesti bavili analizom utjecaja ratova i revolucija na preobrazbu državnog uređenja u 20. i 21. stoljeću i na međusobne odnose i dinamiku u pojedinim društvima tijekom 20. stoljeća. Na početku dvosata učenicima je učiteljica iznijela osnovne informacije o uključenosti Buzećana u Domovinskom ratu jer prije samostalnog rada u skupinama učenici moraju razumjeti tematiku i imati jasnu predodžbu o temi proučavanja.
Učenici su zatim podijeljeni u pet skupina prema temama. (…) Prije samoga početka rada u skupinama bilo je potrebno objasniti kratice na koje će nailaziti u tekstovima: npr. MORH, PZO, TO, ZNG, .. Teme i zadaci po skupinama su bili sljedeći:
- Buzeština na pragu Domovinskog rata (zadaci: izdvojiti najvažnije događaje na Buzeštini prilikom osnivanja Odjela za narodnu zaštitu i prikazati na lenti vremena)
- Uloga Kriznog štaba Općine Buzet (zadaci: razlikovati i povezati ulogu i zadatke Kriznoga štaba, procijeniti važnost štaba za građane, analizirati povijesni izvor – dokument o povratu naoružanja JNA)
- Ustroj i obuka buzetske postrojbe (zadaci: opisati tijek događaja prilikom ustrojavanja buzetske postrojbe u sklopu 154. brigade, razlikovati važne događaje za obuku buzetske postrojbe, argumentirati spremnost buzetske postrojbe za odlazak na bojište)
- Branitelji sa Buzeštine (zadaci: prepoznati i pronaći na geografskoj karti Hrvatske mjesta gdje su ratovali buzetski branitelji, istražiti u koje su se postrojbe uključili tijekom Domovinskog rata)
- Moralna i logistička potpora Buzeštine u Domovinskom ratu (zadaci: istražiti kako je i čime Buzeština pomagala u Domovinskom ratu, ocijeniti važnost organiziranja humanitarnih akcija te vrednovati doprinos pojedinaca i poduzeća)



Nakon završenog rada u skupinama, skupine su uz pomoć svojih uradaka predstavile svoje istraživanje na zadane teme. Svaka skupina je u svoje izlaganje unijela i priče koje su prikupili od članova svojih obitelji i poznanika koji su sudjelovali u ratnim aktivnostima tijekom Domovinskog rata te smo odlučili zajednički izraditi plakat o ratnim svjedočanstvima Buzećana. Učenici su tijekom cijeloga rada bili iznimno motivirani za rad i istraživanje te su svoja istraživanja i dodatno proširivali razgovarajući s članovima svojih obitelji, ali i poznanika.
Izvori i literatura:
- Dinka Juričić, Kako motivirati učenike, Školska knjiga, Zagreb, 2019.
- Renato Kalac, Livio Lanča, Josip Šiklić, 154. brigada Hrvatske vojske u Domovinskom ratu, Pazin 2016.
- Vladimir Marušić, Koliko smo bili domoljubi (1990.-1996.), Grafomarketing d.o.o. Buzet, Buzet, 2002.
- Josip Palada, Hrvatski Domovinski rat, Da se ne zaboravi, 2500 kilometara diljem Hrvatske – 13 godina poslije, Alineja, Koprivnica, 2004.
- https://www.154brigada.com.hr/ (pristupljeno 26.1.2025.)
- https://domovinskirat.hr/2024/12/01/pazinski-boskarini-malvazijski-tigrovi-i-porecki-prci-bili-su-ponos-istre-u-domovinskom-ratu-osnovana-154-brigada-hrvatske-vojske/ (pristupljeno 26.1.2025.)
- https://www.istrapedia.hr/hr/natuknice/1019/stopedesetcetvrta-brigada-hrvatske-vojske (pristupljeno 5.2.2025.)
Priredila: učiteljica Povijesti Kristina Pavletić Prodan, prof. mentor